2018. január 24-én megkaptam az értesítést Sárközi Márta tankerület vezető asszonytól, hogy a Herceghalmi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola intézményvezetésére a második vezetői ciklusra szóló magasabb vezetői megbízást dr. Palkovics László államtitkár úr az elkövetkező öt évre támogatta.
2009 óta helyettesként, majd 2013-tól intézményvezetőként dolgozom Herceghalmon. Nagy ambíciókkal vágtam bele az iskola jövőjét befolyásoló tervek végrehajtásának, iskolareformáló célkitűzéseim megvalósításának. Igazán mozgalmas évek állnak mögöttünk, mely bővelkedett eseményekben, innovatív elképzelésekben és megvalósított programokban.
A szavak mit sem érnek, ha nincsenek mögötte tettek. Én nem szeretnék hivalkodni, kérkedni eredményeinkkel. Azt szeretném, ha tetteim után ítélnének meg, ne hallomások, képzetek, címkék alapján. De mindenki, aki élete, vagy pályája egy szakaszához ér számvetésbe fog. Nem volt ez velem sem másként és minden túlzás nélkül mondhatom, hogy amiket elterveztünk és kitartóan törekedtünk rá, azt sikerült is megvalósítanunk.
Néhány példát említek, az elért eredményeinkről, sikereinkről. A többes szám nem véletlen, mert nem egyedül értem el ezeket az eredményeket. Én csak a nyílvessző vagyok, mely mutatja az utat, de ahhoz, hogy ez a nyílvessző célba érjen kellenek azok a fantasztikus kollégák, pedagógusok, akik nélkül nem működne. Ők azok, akik az egész iskolarendszerünk mozgatórugói, ők az íjjak a vesszőhöz, akiket kifeszítenek, a cél elérése érdekében. Csak a tantestülettel közösen tudom és csak velük együtt akarom elérni a céljaimat. Ami mindig is hajtott, hogy a gyerekeknek jobb legyen, jól érezzék magukat az iskolában, szeressenek a Herceghalmi Általános Iskolába járni. A legfontosabb, hogy életre szóló élményeket adjunk, ez az iskola legfőbb feladata, persze a megszerezhető tudás nyújtása mellett, melyet mindig törekedjünk képességeikhez mérten adagolni.
Kronológiai áttekintés elért eredményeinkről:
2013.
· - Tehetség.Herceghalom – tehetséggondozó program elkészítése
· - Arculatformálás: iskolai logó, iskolai honlap, iskolai nyakkendő, iskolatörténeti kiállítás
· - Diákcsemege: iskolaújság első száma, amely azóta is megjelenik negyedévente
· - ÖKONAP szervezése: tavasszal és ősszel: iskolaudvar zöldítése, azóta rendszeresen, ahol közös összefogással tesszük szebbé tanulóink környezetét
· - Angol nyelv kötelezővé tétele, német nyelv választható 4. osztálytól
2014.
· - Sikeres Erzsébet program: „Kirándul az iskola!” - iskolánk valamennyi tanulója három napos kiránduláson vesz részt Zánkán
· - Határtalanul! program a 7. osztályosoknak, ebben az évben először, majd ezt követően minden pályázatunk nyert
· - Testvériskolai megállapodás: Szerbia: Bácskertes: József Attila Általános Iskola
· - Év fája tanösvény létrehozása az iskolaudvaron
· - Nyolcadikosok ¾ éves vizsgája: középiskolai tanulmányaik előkészítésére
· - Gólyanap bevezetése: óvodások iskolavárását könnyítjük meg
2015.
· - ÖKOISKOLA-i cím másodszori megszerzése
· - Boldogságprogram bevezetése
· - Regisztrált Tehetségpont lettünk
· - Első Tehetségnap megrendezése, melyet azóta minden évben megtartunk
· - Elnyertem az Év Pedagógusa címet
· - Bevezettük az elektronikus naplót
2016.
· - Térségi történelem verseny, melyet azóta is minden évben megrendezünk valamilyen történelmi évforduló kapcsán
· - Boldogiskola cím megszerzése
2017.
· - Akkreditált Kiváló Tehetségpont lettünk
· - Testvériskolai megállapodás: Ukrajna: Kárpátalja: Szőlősgyulai Általános Iskola
· Alapfokú Művészeti Iskola intézményegységgel bővültünk
· - Kormányhatározat: Nemzeti Fejlesztési Programba kerülés: tanteremfejlesztés (2018)- két új tanteremmel bővül iskolánk az utcafront felé
· - Megalakítottuk a Herceghalmi Pedagógusok Egyesületét
· - Logika tantárgy bevezetése
· - Első Abacus Jótékonysági Piknik iskolánk támogatására
Az elmúlt időszak infrastrukturális fejlesztései, beszerzéseink:
- - iskolaudvaron több játszótér kiépítése a gyerekeknek, játszóeszközök, kosárpalánkok,
- - iskolánk zöldítése, parkosítása
- - minden tantermünk számítógéppel, projektorral, vászonnal felszerelt
- - művészeti iskola eszközeinek beszerzése: hangszerek, égető kemencék, technikai eszközök:
okos hangfalak, erősítők,
- - fejlesztő eszközök, szemléltető eszközök
Pedagógiai munkánk eredményességét iskolánk elért eredményei igazolják: évek óta kiválóak az országos kompetenciamérésünk eredményei, versenyeredményeink, továbbtanulási mutatóink is mind pozitív képet alkotnak iskolánkról.
A továbbiakban is szeretném megtartani iskolánk megkezdett és jól bevált oktatási és nevelési módszereit: egész napos oktatási forma, Meixner-módszer, kiegészítve a Mesezenével, reggeli beszélgető-kör, matematika nívócsoportos oktatás, területi Zsámbéki-medence kis matematikusa verseny rendezése, kooperatív technikák, , környezeti- és egészségnevelési program, hagyományőrző rendezvények: kukoricabál, gesztenyés napok, Gergely-járás.
Terveim a jövőre nézve:
- - Néptánccsoport létrehozása a művészeti iskolában
- - Tetőtér beépítése, művészeti iskola teremszükségletének megoldására
- - Szabadtéri színpad kialakítása az iskolaudvaron
- - Szaktantermi rendszer kialakítása (természettudományok)
- - Herceghalom, ahol lakom – helytörténeti füzetek kiadása
- - Iskolaévkönyv megírása a 115 éves évfordulóra
- Pedagógusaink munkájának elismertetésére Szapóry István ösztöndíj létrehozása, ehhez források keresése
Mindig az értékalapú és egyben innovatív oktatás megvalósítására törekszem. Iskolánk hagyományait szeretném megőrizni és kiegészíteni a modern oktatási módszerekkel, mert ami igazán értékes annak múltja és jövője is van.
Szeretném, ha a mi iskolánk innovációval kiemelkedne a környékbeli iskolák közül, s elérné azt, hogy ide járni érdem legyen, s ne kötelesség.
Hálásan köszönöm valamennyi véleményező közösségnek: - nevelőtestület, alkalmazotti közösség, önkormányzat, szülői szervezet, diákönkormányzat, tankerület- kinevezésem támogatását, amellyel kifejezték munkám elismerését. Megtisztelő támogatásuk, mely számomra egyet jelent azzal, hogy jó úton járok kellő erőt és motivációt érzek magamban az iskola eredményeinek megtartásához, továbbfejlesztéséhez és a változásokhoz való dinamikus alkalmazkodáshoz.
Weöres Sándor szavaival élve: „Egyetlen ismeret van, a többi csak toldás: Alattad a föld, fölötted az ég, benned a létra.”
Horváthné Gacsályi Marianna
Intézményvezető