Egyéves születésnapját ünnepelte 2018. január 4-én az Érdi Tankerületi Központ. A rendezvényen Sárközi Márta tankerületi igazgató beszélt az első év kihívásairól és sikereiről, az intézmények jó gyakorlatáról, és a meghívott iskolaigazgatók is megosztották egymással tapasztalataikat.
„A tankerületi központ 2017. január 1-jén kezdte meg működését. A személyi és tárgyi feltételek – köszönet Érd városának, hogy új, 400 négyzetméteres épületünkbe költözhettünk – megteremtődtek, szabályzatainkat megalkottuk, az intézményekkel elkezdtük lerakni az együttműködés alapjait. Szolgálni szeretnénk. Segíteni, és fenntartói minőségünkben esélyegyenlőséget és hátránykompenzációt biztosítani valamennyi intézményünknek. Vagyonkezelőként jó gazdái szeretnénk lenni iskoláinknak, s jó kapcsolatot ápolni a tulajdonos települési önkormányzatokkal. Ehhez az elmúlt egy évben az alapokat leraktuk” – hangsúlyozta Sárközi Márta, aki a 2018-as tervekkel kapcsolatban úgy fogalmazott: szeretnének tankerületi szinten pedagógus továbbképzéseket, illetveszakmai munkaközösségeket szervezni.
Sárközi Márta,
tankerület vezető felkért, hogy vegyek részt a sajtótájékoztatón és fejtsem ki
véleményem, eddigi tapasztalatom a tankerületi együttműködésről.
Intézményünk huszonegy más
iskolával együtt Budakeszi Tankerülethez tartozott. Az Érdi Tankerületi Központhoz
2016. szeptember 1-jén kerültünk a három tankerület (Budakeszi, Pilisvörösvár,
Érd) összevonásával, összesen 50 köznevelési intézménnyel. A Budakeszi
Tankerületben jól összeszokott csapattá alakultunk, mi mint intézményvezetők, a
rendszerint más-más iskolában tartott értekezletek következtében jobban
megismertük egymást, egymás gondjait, erényeit, tanultunk egymástól,
segítettünk egymásnak.
Tankerületi összevonással kapcsolatosan számos kérdés tisztázása volt szükséges:
Félelmek:
- nem lesznek meg azok a juttatások, támogatások, amelyek az Önkormányzati fenntartás alatt megvoltak
- nem kapnak az iskolák elég figyelmet, mert túl sok iskola kerül egy-egy tankerülethez
- elvesznek az egyéni elképzelések, egyedi intézmények
Ellenérvek:
- az önkormányzatok nem vágták el a köldökzsinórt, nekik is érdekük, hogy a településük köznevelési intézményeit támogassák. Azok az önkormányzatok, amelyeknek módjukban áll, és persze hajlandóságuk is van rá, továbbra is támogathatják településük iskoláit. Egy gondos polgármester belátja, hogy az iskolái nélkül megáll a közélet (rendezvények, ünnepségek aktív szereplői az iskolák). A települések lakosságának gyermekei tanulnak az iskolákban, érdekében áll az önkormányzatoknak, hogy támogassák az iskolákat.
Herceghalom település önkormányzata évek óta jelentős forrásokkal támogatja a Herceghalmi Általános Iskolát. Ez nem szűnt meg az állami átvétellel sem: iskolatej program, ingyenes tankönyv, tehetséggondozás finanszírozása, művészeti oktatás támogatása, versenyek finanszírozása, továbbképzések finanszírozása, eszközbeszerzések, HAMI új eszközeinek beszerzése, szükségtermek kialakítása a helyhiány miatt, légkondicionáló berendezés kiépítése.
Nehézségek:
- eleinte közüzemi számlák teljesítésében történtek elmaradások
- beszerzések finanszírozása elmaradt
- nem voltak tisztázottak a költségvetési keretek, ill. hogy ki-hol tart a likviditási tervében
Előnyök:
- központosított, egységes rendszer, azonos elvárások, feltételek biztosítása
- fejlesztések:
· infrastruktúra javítása (ablakcserék, javítások, mosdófelújítás, napkollektorok felszerelése)
· eszközök beszerzése
szaktantárgyi eszközkészlet fejlesztése
informatikai eszközkészlet javítása (minden tantermünk projektorral felszerelt, EFOP-os pályázatból most a Közép-Magyarországi régió is fejlesztésre került: tabletek, laptopok, asztali gépek, projektorok)
· berendezések beszerzése (új bútorok, fénymásoló-nyomtató)
- pályázati lehetőségek bővülése, jobb kihasználása (Kodály-program keretében új pianínóhoz jutott intézményünk, EFOP-os pályázatok, informatikai eszközök)
Érdi Tankerületi Központtal elért saját eredményeink, melyeket az önkormányzattal való pozitív együttműködés eredményének is köszönhetünk:
a.) Intézményátszervezés következtében alapfokú művészeti iskola intézményegységgel bővültünk. (eddig szakköri jelleggel működtek a művészeti tanszakok, a tanév elejétől intézményesített formában zajlik a művészeti nevelés.)
b.) Nemzeti Köznevelési Infrastruktúra Fejlesztési Program pályázati keretében 2 új tanteremmel bővül iskolánk.
c.) Kodály programban veszünk részt, melynek következtében új- egymillió forint értékű -pianínóhoz jutottunk
Meg kell találni az arany középutat az önkormányzat és a tankerület között. Az intézményvezetők feladata, hogy a fenntartói- és működtetői átszervezésekből a pedagógusok, a tanulók, a szülők és a partnerek semmit se érezzenek meg. A pedagógusok a feladatukat zökkenőmentesen tudják végezni. Nekünk minden feltételt meg kell teremtenünk ahhoz, hogy tanulóink a legjobb körülmények között tanulhassanak és javítsuk a nevelés – oktatás színvonalát minden területen. Ez csak megfelelő körülmények között és jó kollegiális légkörben lehetséges. Pozitív szemlélet és jó kommunikáció szükséges. Ha vannak céljaink, azok megfelelő elképzelésekkel, segítség igénybevételével, kitartással és munkával elérhetők.