Gondolatok a továbbtanulásról
Amikor az általános iskola első féléve után továbbtanulásra jelentkeztünk, fontos döntést hoztunk. Több száz intézmény és több ezer induló tagozat közül választhattunk, amelyek között nem mindig volt könnyű eligazodni.
Ez az első olyan döntés az életünkben, ami valódi átgondolást kívánt mind tőlünk, mind a szüleink részéről. Annak idején az óvoda vagy a megfelelő általános iskola kiválasztása is nehéz feladatnak tűnt, lényegesen nagyobb tehernek éreztük azonban a középfokú oktatási intézmény választásának feladatát, hiszen ezek az első meghatározó lépések az életünkben, amelyeket a szakmaszerzés vagy a felsőfokú képzés irányába tettünk.
Tanulmányi eredményünktől és érdeklődésünktől függően az általános iskola első félévében választhattunk középiskolát (gimnáziumot vagy szakközépiskolát) vagy szakiskolát. Azok az osztálytársak, akik inkább elméleti beállítódásuak és/vagy jó a tanulmányi eredménnyel rendelkeznek és/vagy az általános műveltsége fejlesztése a céljuk, vagy határozottan tudják, hogy felsőoktatásban szeretnének majd továbbtanulni, de még bizonytalanok abban, pontosan mit is, ők gimnáziumot választottak. A gimnázium 18 évesen érettségi vizsgával zárul, ezt követően a tanulóink többsége a felsőoktatásban szeretne tovább tanulni, vagy szakmát szerezni.
Van olyan diák is köztünk, aki már 14 évesen elkötelezte magát valamely pálya iránt, ő élt a lehetőséggel, hogy szakmai orientációját 14 éves korában konkretizálja. Ha valaki az általános iskolát jó tanulmányi eredménnyel végzi, és szeretne szakmai tárgyakat is tanulni, érdemes a szakközépiskolát választani. Ez már egyfajta orientációt jelent a szakmai képzés irányába. A szakközépiskolát a tanulóink – a gimnáziumhoz hasonlóan – majd 18 éves korban fejezik be, és a befejezést követően egyaránt lehetőségük lesz a felsőoktatásban tovább tanulni, vagy szakképzésben részt venni. A szakközépiskola és a gimnázium közötti lényegi különbség, hogy míg a gimnáziumban az általános műveltség mély és részletes fejlesztésén van a hangsúly, addig szakközépiskolában az átlagos mélységű általános műveltség fejlesztés mellett szakmai tárgyakat is választhatunk.
Azok a tanulóink, akik sokkal inkább vonzódnak a gyakorlati tevékenységek iránt, és kevéssé elméleti beállítódásúak, jól döntöttek, hogy szakiskolát választottak. Itt a képzés során a szakma csínját-bínját sajátítják majd el, kevesebb elméletet, és több szakmai tartalmat fognak tanulni, aminek köszönhetően az iskola és a szakképző évfolyamok elvégzését követően (17-18 évesen) jogosulttá válnak az elsajátított szakmai gyakorlására. Akik emellett a képzési forma mellett döntöttek, ők hirtelen a felnőttek világába csöppennek, és elkezdenek ismerkedni azokkal a sajátosságokkal, amik a dolgozó emberek hétköznapjait jellemzik. A képzés során lesznek olyan általános tantárgyaik, amik már az általános iskolában is jellemzőek voltak, azonban az idő előre haladásával egyre több szakmai tárgy lesz jellemző. A képzésen a fókusz a szakmai ismeretek és készségek elsajátítására fog helyeződni, ezt megerősítendő kötelező szakmai képzésen is részt vesznek az elkövetkezendő években.
Idősebbektől hallottuk, hogy középiskolások, gimnazisták életstílusa sok tekintetben hasonlít az általános iskolás időszakhoz: aki emellett a tanulási forma mellett döntött, nagyjából ugyanolyan tantárgyakra számíthat, mint általános iskolában, de minden egyes tantárgyat mélyebben és részletesebben fog tanulni. Azt, hogy egy adott témát elsajátított-e a tanuló, a szaktanárok rendszeresen számon kérik majd. Lesznek felelések, kis- és nagydolgozatok, otthoni feladatok. Egy nap során öt vagy akár nyolc óra is lehet, és a tanórák befejeztével többnyire készülni kell majd a következő napra. A sok tanulás mellett azért érdemes időt szánni a testedzésre is, hiszen aki jó fizikai állapotban van, annak a tanulás is könnyebben megy majd. Mindenképpen érdemes időt szánni a nyelvtanulásra is. A legszerencsésebb az, akinek a tanórán szerzett ismeretek elegendőek a nyelvvizsga letételéhez, akinek viszont ez kevés, az kénytelen lesz a nyelvtanulásra szabadidejéből áldozni, mert a nyelvtudás a mai világban fontos tényező a munkaerő piaci sikeresség szempontjából, és növeli továbbtanulási esélyeket is. Lehet járni továbbá szakkörökre, különórákra is, melyek a tanuló érdeklődésének megfelelően bővítik ismereteit, vagy épp a felzárkózásban segítenek annak, aki egy tantárgyból le van maradva.
Fontos, hogy ez az időszak főként a tanulásról fog szólni, de azért nem fogjuk elhanyagolni azokat a barátokat, valamint azokat a tevékenységeket sem, amelyeket örömmel végzünk, amik kikapcsolnak. Ezek legalább olyan fontosak, mint a jól tanulás, és reméljük sikerülni fog megtalálni azt az egyensúlyt, ahol az ehhez az életszakaszhoz kapcsolódó valamennyi életszerep teret kaphat, és ami által jól érezhetjük magunkat.
8. osztály